Sponsor Reklam

Karekod QR Kod Nedir Nasıl Yapılır

Yazar By: Genelsite 7 Mayıs 2012 Pazartesi | 14:37:00

Sponsor Reklam
Matrix code teknolojisinden QR Code iki boyutlu bir barkod teknolojisidir. Bir Japon firması olan Denso-Wave tarafından geliştirildi.İlk defa 1994 yılında duyurulan QR Code iki boyutlu (2D) barkodların en popüler olanı.QR 'quick response' kelimelerinin baş harflerinden geliyor.'Hızlı yanıt' olarak türkçeye çevirmek mümkün.Qr Code'u geliştirilken öncelikle tarayıcılar tarafından kolay okunabilir olması amaçlanmış.Tarayıcıların kodu çözmesi bir kaç saniyeden fazla sürmüyor.Her türlü üründe kullanıldığı gibi özellikle basılı yayınlardada sıkça kullanımına rastlamak mümkün.Mesela dergiler okuyucularına internet içeriklerine ulaşmasını Qr Codeolarak verdikleri Url'ler veya şifrelerle sağlıyor.Bunun yanısıra kartvizitlerden, müzelere çok değişik kullanım alanınlarına rastlamak mümkün.

'Japon standart kodu JIS X 0510' ve 'ISO kodu ISO/IEC18004' olmak üzere 2 standarda sahip olan QR kodu yapısının:

  • Nümerik en fazla 7.089 karakter

  • Alfanümerik en fazla 4.296 karakter

  • İkilik sistem (8 Bit) olarak en fazla 2.953 Byte

  • Kanji/Kana olarak en fazla 1.817 karakter


kapasitesi vardır.

Önceden oluşturulmuş QR kodları sonrasında onu okuyabilen okuyucular veya cihazlar aracılığı ile bir (interaktif) yazıya ya da linke dönüştürülecektir.

Kendi QR kodlarınızı oluşturarak her şeyi daha interaktif hale getirebilirsiniz. Kart vizitinize koyarak ürünlerinizi ve servislerinizi tanıtabileceğiniz gibi CD ve kitaplarınızı sınıflandırmada kullanabilir, dergi, gazete, afiş, broşür gibi fiziksel ilanların üzerinde gittikçe daha fazla yer alan mobil barkodları internet ortamında takip etmek ve paylaşmak için gelişmiş hizmetler sunan interaktif bir servistir. Bu sayede birçok görsel ilan ile doğrudan bilgiye ve eğlenceye erişebilir, sevdiklerinizi saklayabilir ve arkadaşlarınızla paylaşabilirsiniz.

Burada yer alan bilgilere göre; 1. nesil kodlar ilk olarak renklenerek farklılaşmaya başladı. Klasik siyah/beyaz kodları önce RGB, daha sonrasında da CMYK renk kodlarını kullanarak renklendiren kod üreteçleriyle karşılaşmaya başladık ve kodları da bu renklerle görür olduk. Daha sonrasında evrimleri devam etti ve günden güne 2. nesillerine daha da yaklaştılar. Nesil arasındaki geçişin son noktasını içine logo gömülmüş QR kodları olarak gösterebiliriz. Bu tip kod yapıları 30%’luk payı sonuna kadar kullanarak QR kodlarını dikkat çekici ve ipucu verici hale getiriyorlar. Böylece QR kodlarının içinde bulunan logo ya da yazılar sayesinde hem kullanıcılar neyin kodunu taramak üzere olduğunu anlıyor, hem de QR Code hiçbir bilgilendirme mesajı olmadan tek başına da duruyor olsa anonimusluktan kurtulmuş oluyor.

2. nesil olarak kabul edebileceğimiz QR Code’ları incelediğimizde ise bu kodların geleceği hakkında umut verici birçok örnek görür hale geliyoruz. 2. nesille birlikte QR Code kodluktan çıkıp bir tasarım öğesi haline geliyor. Öte yandan yukarıda değindiğimiz kapasiteler de 2 – 3 ile çarpılır hale geliyor. Şimdi kısa kısa 2. nesil kodların özelliklerine değinelim, değinmekle de kalmayıp örneklerle pekiştirelim.

İkinci nesil birinci nesilden büyüktür

QR Code’un ilk çıkış noktası olan Japonya’da faaliyet göstermekte olan ajans bugün QR Code’un kullanım alanını farklılaştırarak birçok farklı çözüm üretiyor. Kodların kapasiteleri artarken birer tasarım öğesi haline geliyorlar. 2. Nesil kodlarda ilk değinilmesi gereken nokta kapasitesi artan iç içe geçmiş kodlar olmalıdır.



Hem klasik hem de renkli üretilebilecek bu iç içe geçmiş kodların en temel özelliği şu: Ana kodun içine yerleştirilen yavru kod, ana kodun içindeki verinin kapasitesini artırıyor. Yukarıdaki örnekte iç içe geçmiş 2 kod olduğu için QR Code’un kapasitesinin 2 katına çıktığını söyleyebiliriz. Aynı şekilde, yavru koda ana kod ile ilgili bir alt öğe kodlayarak tek fotoğraflamada birden çok özelliğin kullanılmasını da sağlar duruma geliyoruz.

2. nesil kodların bir diğer örneği ise yine düzeltme katsayısından faydalanarak oluşturulan, arkaplanında ya da içinde resim bulunan QR kodları. Birer “rich media” örneği olan bu kodlar sayesinde genel tasarımla uyum sağlayan, içeği hakkında ipucu veren, firma ya da marka logosu taşıyan, ve bunlar gibi birçok amaca hizmet eden kodlar üretmek mümkün hale geliyor. Temelde kapasite vs. bakımından klasik QR’dan farklı olmayan bu kodlar sadece görsel zenginlik sağlıyor.





2. nesil kodların ulaştığı son nokta ise; Arkaplanında resim bulunduran, kodlama yapısı olarak standart kutucuklu kod yapısından uzaklaşmış, statik ya da anime olarak kullanılabilen QR kodları. Bu yeni metod sayesinde kullanmak istediğiniz resmin üzerine sadece diziliş kaygısı taşıyan ama istediğiniz geometrik şekillerden oluşan bir QR Code üretmeniz mümkün. Okuyucu programlar belirli bir dizilişe göre algoritma oluşturduğundan bu sırayı değiştirmeniz mümkün değil, ancak sıranın nasıl şekillerle oluşturulduğunun bir önemi kalmıyor. Taslak olarak uyumlu bir şekil algılandığı anda veri içeriği aynı klasik QR Code’da olduğu gibi işlenebiliyor. Bu kodlar da aynı diğer 2. nesil kodlar gibi Design QR‘ın QR Code camiasına bir hediyesi.





Online QR Code Reader: ZXing Decoder 

http://zxing.org/w/decode.jspx (QR Code'u internet üzerinden okutmanız için)

QR Code Reader (QR Code Barkod Scanner - Barkod Okuyucu )

Tüm mobil marketlerde aslında QR Code Reader bulunuyor.

QR Code Generator (QR Code oluşturucular)

Özetlersek

Mobil cihazlara kurulan barkod okuyucu uygulamalar sayesinde QR Code'ları cihazın kamerası yardımıyla taratırız. Şöyle düşünün marketlerde bir ürün aldığınızda kasiyerin barkod okuyucu ile okuttuğu sistemi siz mobil cihazınızda barkod scanner uygulamarını açarak ve kameranızı barkoda tutarak yapıyorsunız.

 

0 yorum :

Yorum Gönder

Sponsor Reklam

Genelsite.org Bizi Takip Edin